Protestný stupienok/
Vítkov, Praha

2018
Peter Lényi, Ondrej Marko, Marián Lucký, Juraj Hariš, Marek Harčarík

Stupienok vznikol ako site-specific inštalácia v rámci Landscape festivalu Praha, ktorý sa konal v júni. Podujatie organizuje Galéria Jaroslava Fragnera. Tohtoročný festival prepojil "pražskú divočinu" sériou menších diel osadených v urbanizovanej krajine. Protestný stupienok, ktorého autorom je bratislavský ateliér 2021 našiel svoje miesto na Vítkovskej plošine.

"Verejný priestor je tiež skandovanie, mávanie sviečkami, mobilmi, transparentami, vyjadrenie nesúhlasu s hlúpymi a amorálnymi postojmi. Stupienok je funkčný pamätník všetkým, ktorí to kedysi urobili," stojí v popise inštalácie.

Koncept bližšie predstavia autori:

I
V tieto dni bol pre nás verejný priestor zaujímavý najmä tým, že sme v ňom mohli ako občania vyjadriť svoj názor na spoločenskú situáciu. Smrť Jána, Martiny, Henryho, nedôvera v prácu viacerých inštitúcií a nesúhlas s mnohými blbými názormi a náladami si žiadali výjsť na námestia a vyjadriť svoju nespokojnosť zaradením sa do zhromaždení s desaťtisícmi ďalších ľudí. Náš príspevok k tohtoročnému Landscape festivalu - je svojou geometriou a technickým riešením funkčným pamätníkom miestu pre rečníka - rebríku, schodisku, kazateľnici, tribúne, balkónu, oknu do námestia - je to protestný stupienok, miesto kúsok pred a kúsok nad davom.

II
Na jeseň bude výročie 100 rokov od založenia Československa. Pôvodne čisto funkčne navrhnutá línia rezu cez drevený panel sa ukázala ako vhodná aj pre to, aby reprezentovala štátnu hranicu, ktorá pred sto rokmi neexistovala. Panely zrotované okolo spoločnej hrany menia 2d mapu na 3d skladačku, v ktorej sa štáty spájajú iba v určitom uhle pohľadu, iba na krátky moment, potom je obraz zase roztrhnutý alebo prekrytý, už ďalej spolu nefunguje.

III
Naopak je to kvôli chybe pri výrobe, čo sme zistili pri preberaní materiálu pár dní pred otvorením festivalu. Po rozhodovaní, či to celé nezrušiť alebo aspoň neotočiť, aby ten obraz nebol vidieť, sme si uvedomili, že je to vlastne veľmi fajn. Nových rovín interpretácie je veľa a sú zábavné, vyberte si, ktorá vám vyhovuje. Pravda vzniku ja ale taká, že v Československu / Slovenskočesku sme nezohnali výrobcu CLT panelov, ktorý by nám vedel objekt vyrobiť v krátkom čase a vo veľkosti, ako sme potrebovali. Preto sme to nechali vyrobiť v Rakúsku. A už tam, pár kilometrov za hranicou, tá hranica operátorovi frézy nič nehovorila, bola to pre neho iba náhodná krivka, čo je vlastne ohromne zaujímavé a otvára ďalšie roviny výkladu. Alebo chcel byť spoluautor a toto bol jeho vklad. Alebo to bol monarchista spomínajúci na staré dobré časy Rakúsko-Uhorska a urobil nám to naschvál.